חישוב התנגדות לחילוץ

חישוב התנגדות לחילוץ

חישוב התנגדות לחילוץ

בתחילת כל חילוץ חובה על המחלץ לעשות חישוב ההתנגדות הכללית לחילוץ בכדי שנדע מה העומס ההתנגדות הכללית לחילוץ.

ע"י חישוב נכון נוכל לדעת עם נוכל לעמוד בעומס החילוץ או עלינו להשתמש בגלגלה קבוע וליצור יתרון מכני גדול יותר.

חשוב לציין שכל חילוץ של רכב חייב להתבצע ע"י מי שיש לו היתר גרירה וחילוץ

 

בכדי לעשות חישוב להתנגדות הכללית לחילוץ אנו זקוקים למספר נתונים שהם:

משקל הרכב  – הנתון הוא משקל הרכב בפועל ולא המשקל העצמי או הכולל של הרכב.

חישוב התנגדות לחילוץ
חישוב התנגדות לחילוץ

מקדם הקרקע – ההתנגדות המשוערת לתנועה של רכב על סוגים שונים של קרקע

לכל סוג קרקע יש התנגדות שונה לפניכם טבלת ההתנגדות לגלגול לפי סוגי קרקע שונים.

כביש – 25  ~  אדמה קשה – 10 ~ דשא – 7  ~ אדמה קשה ורטובה  – 6 ~ חצץ – 5 ~ חול – 4 ~ בוץ קל – 3 ~ בוץ כבד – 2

כאשר קיימים מקדמי קרקע שונים אנו ניקח את הקשה ביותר

מעלות השיפוע – הזוית בה הרכב המחולץ נמצא בה.

התנגדות נוספת – תוספת מששקל או התנגדות לחילוץ בגלל נזק מצטבר כגון : גלגלים ללא אויר גלגלים נעולים , שקיעה חזקה וכו'

מקדם ביטחון – בכל חישוב ההתנגדות לחילוץ דרוש לקחת מקדם בטיחות בגלל אי דיוקים בהערכת הנתונים בשטח(תוספת של 25 אחוז לתוצאה של ההתנגדויות הנפרדות)

חישוב התנגדות לחילוץ

בכדי להגיע לתוצאה הנכונה להתנגדות הכללית לחילוץ עלינו לעשות מספר חישובים פשוטים.

  1. לקחת את המשקל הרכב ולחלק אותו במקדם הקרקע

2. משקל הרכב כפול מעלות השיפוע לחלק ב 60 (במידה והרכב המחולץ נמצא בזוית שהיא מעל ל 45 מעלות מוסיפים רק את משקל הרכב)

3. להוסיף התנגדות נוספת אם יש

את כל התוצאות שחישבנו עד כה מחברים ומוסיפים לתוצאה 25 אחוז מקדם ביטחון והתוצאה היא ההתנגדות הכללית לחילוץ.

נהוג לעגל את התוצאה כלפי מעלה בכל מצב.

ע"י חישוב נכון נוכל לדעת את העומס הכלי וכך נוכל לדעת עם הכננת שברשותנו יכולה לעמוד בעומס החילוץ,

במידה וההתנגדות הכללית לחילוץ גבוה מעומס הכננת שלנו אנו יכולים להשתמש בגלגלה נעה ובכך להשתמש ביתרון מכני גדול.

בשימוש במערכת מכפלה (גלגלה נעה – מכפיל כוח) וע"י חיבורה לרכב המחולץ,

או במערכת מורכבת שהיא מערך חילוץ המורכב לפחות 2 כבלים  ו 2 גלגלות נעות.

אנו מכפילים את כוח העבודה של הכננת שלנו וכך נדע שאנו מסוגלים לבצע את החילוץ ויכולים לעמוד בעומסים הנדרשים.

חשוב לשמור על עומס עבודה נכון גם לכננת ולכל פריט מהציוד, לכל ציוד יש עומס מרבי שהוא יכול לשאת בו.

במציאת העומס על הכננת אנו יודעים מה העומס המדויק על כל אחד מרכיבי המערכת.

להתנגדות הכללית נוספת התנגדות פנימית של מערכת החילוץ הסופגת חלק מהכוח של הכננת.

חשוב לדעת שהכוח המרבי בכננת מתקבל בשכבת הליפוף של הכבל הראשון והשני  לאחר מכן הכוח המרבי יורד משמעותית.

חברתנו נותנת שירותי חילוץ וגרירה לכל סוגי הרכבים לרבות גרירת משאיות, חילוץ משאיות

WhatsApp chat