חילוץ רכב באמצעות כננת
חילוץ רכב באמצעות כננת
חילוץ באמצעות כננת היא פעולה להרחקת הרכב מהמקום שבו הוא נפגע או נעצר או יצא מכלל פעולה, והבאתו למצב של או גרירה או נסיעה.
כל החילוצים ע"י כננת חייבים להתבצע ע"י מי שהוסמך לכך או רישיון גרירה וחילוץ.
יש מספר יתרונות בשימוש בכננת לחילוץ לעומת אמצעים אחרים והם :
חילוץ עם כננת הוא בטוח יחסית ונותן למחלץ זווית ראיה טובה של שני הרכבים גם הרכב המחלץ וגם הרכב המחולץ,
וניתן לראות את התקדמות החילוץ או אם החילוץ יעיל או שצריך כוח נוסף.
במידה והרכב המחלץ נתקע הוא יכול להיעזר בכוח הכננת בכדי לחלץ את עצמו.
הכננת וכבל הפלדה נחשבים מכשיר אמין ועמיד בעומסים גדולים.
ניתן לחלץ בזוית הנכונה והרצויה את הרכב המחולץ ע"י מיקום הרכב המחלץ במקום הרצוי או ע"י שימוש בגלגלה נעה או קבועה.
חילוץ משאיות באמצעות כננת ניתן להשתמש במערכת של עוגנים שטוחים שיכולים לעמוד בעומס של 36 טון וכך להגדיל את כוח החילוץ משמעותית
בחילוץ רכבים עם כננת ניתן לחלץ רכב גדול ביחס לרכב החילוץ וזאת ע"י שימוש בגלגלה נעה שנותנת לנו יתרון מכני לחילוץ.
לפני כל שימוש בכננת למטרות חילוץ חובה על המחלץ לעשות חישוב של ההתנגדות הכללית לחילוץ,
בכדי שנוכל לדעת עם הרכב המחלץ יכול לעמוד בעומס החילוץ.
חישוב להתנגדות הכללית לחילוץ
אנו זקוקים למספר נתונים שהם:
- משקל הרכב – הנתון הוא משקל הרכב בפועל ולא המשקל העצמי או הכולל של הרכב.
- מקדם הקרקע – ההתנגדות המשוערת לתנועה של רכב על סוגים שונים של קרקע(ההתנגדות של הקרקע בכביש שונה מבוץ)
- מעלות השיפוע – הזוית בה הרכב המחולץ נמצא בה.
- התנגדות נוספת – תוספת מששקל או התנגדות לחילוץ בגלל נזק מצטבר כגון : גלגלים ללא אויר גלגלים נעולים , שקיעה חזקה וכו'
- מקדם ביטחון – בכל חישוב ההתנגדות לחילוץ דרוש לקחת מקדם בטיחות בגלל אי דיוקים בהערכת הנתונים בשטח(תוספת של 25 אחוז לתוצאה של ההתנגדויות הנפרדות)
חשוב ביותר להרחיק את הקהל בזמן החילוץ במרחק הרדיוס של כבל הכננת שבשימוש ולהוסיף 25 אחוז מקדם בטחון.